Masz pytanie? Zadzwoń pod +48 697 570 171

Szybkie gołąbki z sosem pomidorowym

Szybkie gołąbki z sosem pomidorowym

W zasadzie niewiele trzeba w nich zmieniać, aby stały się zdrowe. Gołąbki – a raczej ich przygotowanie – nie muszą też zabierać nam całego dnia. Z zegarkiem w ręku – poniższy przepis przygotujesz łącznie w niecałe 2 godziny. 

Zależnie od regionu, gołąbki przygotowywane są w różny sposób. U nas na południu znamy przepis na wersję z ryżem i mięsem, a jeśli bardziej regionalnie jest to raczej konserwa mięsna i my także jej używamy. 

Ale jak to? Dietetyk używa zwykłej konserwy? 

Tak. Z tym, że nie jest to najtańsza konserwa turystyczna, ale naprawdę dobrej jakości wyrób, który w składzie ma zawsze więcej niż 90% mięsa i nie więcej niż kilka dodatkowych składników. W takiej formie jest to wartościowy produkt, który często znacznie skraca nam czas przygotowania potraw. 

Do przygotowania sosu użyłam dziś siemienia lnianego, aby nie zagęszczać sosu mąką. Na każdą łyżkę siemienia, używamy 2 szklanek wody – wtedy po około kwadransie „wywar” zgęstnieje do konsystencji sosu. 

Pamiętajcie także, aby do wody, w której planujecie sparzyć kapustę dodać łyżkę octu. Zapobiegnie to rwaniu się liści. 

Tradycyjne gołąbki w zdrowszej wersji (przepis na 4 porcje)

Składniki na gołąbki:

  • Kapusta biała – 1 małą główka
  • Ryż basmati – 200 g
  • Konserwa mięsna – 300 g
  • Cebula – 1 sztuka
  • Olej rzepakowy – 20 g – 2 łyżki
  • Bulion warzywny – 500 ml
  • Pieprz, pieprz ziołowy, sól, bazylia, oregano, ocet

Składniki na sos:

  • Passata pomidorowa – 250 g
  • Siemię lniane – 1 łyżka
  • Jogurt grecki – 40 g
  • Pieprz, sól, cukier, bazylia

Wykonanie:

W dużym garnku zagotować 2-4 litrów wody (w zależności od wielkości kapusty), z dodatkiem soli i octu. Kapustę wrzucić na wrzątek i sparzyć przez kilka minut. Dzięki temu liście będą gładko odchodzić od główki. 

Cebulę posiekać i podsmażyć na oleju. Kiedy się zeszkli, dodać także ryż. Po chwili zalać całość niewielką ilością bulionu – dolewając go co jakiś czas aż do miękkości ryżu. Konserwę pokroić w drobną kostkę i dodać do ryżu pod koniec gotowania. Doprawić ziołami, pieprzem i solą. 

Gołąbki zwijać z farszem i układać w naczyniu wyłożonym niewykorzystanymi liśćmi kapusty. Całość podlać ponownie wodą lub bulionem i przykryć od góry pojedynczymi liśćmi. Tak przygotowane gołąbki można gotować (na wolnym ogniu przez około 30 minut), lub piec w temp. 200 stopni przez 40-50 minut – zawsze do miękkości kapusty. 

Sos: do rondla wlać 2 szklanki wody i wsypać siemię lniane. Gotować około 5 minut, następnie dodać passatę pomidorową i doprawić dalej gotując. Kiedy sos zgęstnieje, dodać zahartowany jogurt grecki i ponownie doprawić. 

Z tego przepisu wychodzi około 12 małych sztuk gołąbków. 

Dietetyk Online - Algorytm | Pakiety dietetyczne
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments