Masz pytanie? Zadzwoń pod +48 697 570 171

Owoce. Ile jeść, aby być zdrowym i nie przytyć?

Owoce. Ile jeść, aby być zdrowym i nie przytyć?

Owoce – nadszedł ten czas w ciągu roku (przyznamy, że jeden z naszych ulubionych), gdzie mamy bardzo dużo owoców – na lokalnych targach i w ogródkach. Jednak czas też zadać sobie pytanie – czy na pewno możemy zajadać się nimi bez ograniczeń? 

Owoce – świetne źródło błonnika, cennych składników odżywczych, w tym antyoksydantów, które często są niedoborowe w diecie. Stąd śmiało można przyznać, że te produkty powinny znajdować się w codziennym jadłospisie – szczególnie teraz, gdy mamy sezon na większość z nich. 

Pamiętajmy jednak o tym, że owoce zawierają również duże ilości cukrów prostych w postaci fruktozy – stąd z drugiej strony powinno się kontrolować ich spożywanie. Przyjmuje się, że zdrowy, dorosły człowiek powinien spożywać około 300 g owoców dziennie. Nie bez znaczenia jest również jakość tych owoców oraz ich rodzaj. 

Mówiąc o rodzaju owoców, które wybieramy – mamy na myśli indeks glikemiczny. Profilaktycznie warto stosować dietę z niskim i średnim indeksem glikemicznym, która będzie wspierać gospodarkę węglowodanową organizmu i kontrolować poziom glikemii. Jakie są to więc owoce? Przede wszystkim wysoki indeks glikemiczny mają: dojrzałe banany, winogrona, melony i większość owoców suszonych. Te starajmy się ograniczać i nie spożywać ich codziennie. 

W kontekście indeksu i ładunku glikemicznego ważne są również połączenia owoców. Czy wiecie, że jak połączycie owoce z warzywami, tłuszczem, białkiem (czyli np. z jogurtem, z orzechami) wchłanianie fruktozy będzie znacznie wolniejsze, stąd też nasza gospodarka węglowodanowa lepiej zareaguje na ich spożycie, a dzięki temu będziemy dłużej odczuwali uczucie sytości. Stąd zawsze polecamy Wam koktajle jako sposób na spożycie porcji owoców lub owsianki, czy jaglanki :). Starajcie się jednak nie spożywać owoców w formie przekąsek. 

Mitem jest, że jedne owoce tuczą, drugie z kolei odchudzają. My, dietetycy będziemy Wam powtarzać, aby była możliwa redukcja – musi pojawić się ujemny bilans energetyczny, aby przytyć – dodatni. Więc jeśli odpowiednio wliczysz spożywane owoce w swoje zapotrzebowanie – żadna niepożądana zmiana się nie pojawi. Oczywiście są owoce, które dzięki zawartości cennych składników będą odżywiały organizm w mniejszym lub większym stopniu, powodując lepsze lub gorsze funkcjonowanie niektórych narządów. Stąd też pojawiają się takie mity o odchudzających właściwościach niektórych z nich, np. grejpfruta.

Kolejnym ważnym aspektem jest jakość owoców – szczególnie teraz możemy być „wybredni”, ponieważ asortyment jest bardzo szeroki. Jak już niejednokrotnie wspominałyśmy – starajmy się kupować owoce na lokalnych straganach, pochodzące z polskich sadów. Nie zawsze te najbardziej dorodne i najładniejsze owoce będą świadczyły o ich dobrej jakości, a wręcz w drugą stronę – o dużej ilości chemicznych dodatków negatywnie wpływających na zdrowie. 

Podsumowując – jedzmy owoce, szczególnie teraz, kiedy mamy sezon. Dbajmy jednak o ich jakość, a także kontrolujmy ilość. Stosujcie owoce jako dodatek do Waszych posiłków, dzięki czemu zyskają na wartości odżywczej, ponadto posiłki będą bardziej kolorowe, a co za tym idzie ich smakowitość również się poprawi. 

Smacznego! 🙂

Dietetyk Online - Algorytm | Pakiety dietetyczne
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
Lipiec - czas na czerwone owoce i zielone warzywa | Algorytm - Profesjonalny dietetyk online
1 miesiąc temu

[…] Przypominamy jednak, że jedynie warzywa możemy jeść bez żadnych ograniczeń. Owoce zawierają duże ilości cukrów prostych, co powoduje, że powinny podlegać ograniczeniu. Więcej na ten temat: TUTAJ.  […]