Masz pytanie? Zadzwoń pod +48 697 570 171

Kawa – zdrowa czy niezdrowa? Pytamy w dniu kawy!

Kawa – zdrowa czy niezdrowa? Pytamy w dniu kawy!

Międzynarodowy Dzień Kawy to jedno z ulubionych świąt wielu z nas. W końcu ponad 80% ludzi na świecie deklaruje, że pije ten trunek regularnie. Czy słusznie? Sprawdźmy!

Jak wchłaniamy kawę?

Powodem, dla którego zakochaliśmy się w kawie, jest pewien alkaloid purynowy, znany szeroko jako kofeina, który naturalnie występuje właśnie w ziarnach kawy. Owa kofeina wchłania się bardzo szybko, bo głównie na poziomie żołądka i w jelicie cienkim. Stamtąd trafia do wszystkich tkanek naszego organizmu – w tym tkanek mózgu. To właśnie powoduje, że kawa może nas pobudzać, a cały proces zachodzi w tak krótkim czasie.

Co się dzieje z kawą, kiedy przestaje działać?

Zostaje zmetabolizowana, co w tym przypadku oznacza zneutralizowanie jej działania głównie w wątrobie. I to może rodzić pewne problemy, ponieważ wystarczy nawet niewielkie przeciążenie wątroby (np. poprzez inne czynniki powodujące jej uszkodzenie, jak zapalenie wątroby czy nadużywanie alkoholu), a spożycie kawy może nie być dla naszego organizmu tak neutralne, jak byśmy tego chcieli. Efektem tego może być brak pobudzenia po wypiciu kawy lub uczucie dużego zmęczenia po chwilowym wzroście energii. Może to powodować także przewlekłe zmęczenie. Wątroba, która musi bardziej się wysilać, będzie mniej efektywna w usuwaniu innych toksyn z organizmu. 

Jak rozpoznać osłabienie wątroby? 

Objawów może być mnóstwo, natomiast powinno to martwić w momencie, kiedy utrzymują się one przez dłuższy czas, a szczególnie jeśli występuje kilka takich objawów jednocześnie. Poniżej wymieniamy kilka z nich:

  • cienie pod oczami;
  • ból w nadbrzuszu w okolicach mostka;
  • brak apetytu;
  • przewlekłe zmęczenie;
  • problemy z zasypianiem i wyspaniem się;
  • zmiany na skórze;
  • problemy trawienne;
  • zgaga.

Jak zatem pić kawę? 

Najlepiej z umiarem. Dla dobra naszej wątroby lepiej pić czarną kawę bez mleka z ewentualnym dodatkiem niewielkiej ilości cukru. Wypicie nawet kilku filiżanek kawy dziennie dla zdrowej osoby nie powinno być problemem, natomiast, aby uzyskać większe pobudzenie – czasami warto zrobić sobie mały detoks. To pozwoli sprawdzić, czy przypadkiem nasz układ nerwowy nie przyzwyczaił się nadmiernie do działania kofeiny. Zróbmy przerwę od kawy raz w tygodniu lub raz na trzy miesiące. Pojawienie się bólu głowy, ospałości i nerwowości to objaw pewnego już uzależnienia. 

Dzisiaj jednak – w Międzynarodowym Dniu Kawy – każdemu życzymy udanej przerwy przy kawie właśnie.

 

/Aga

 

Bibliografia:

  • JANE V. HIGDON and BALZ FREI: Coffee and Health: A Review
    of Recent Human Research, Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 46:101–123 (2006);
  • Effects of Habitual Coffee Consumption on Cardiometabolic Disease, Cardiovascular Health, and All-Cause Mortality, Journal of the American College of Cardiology, 17 September 2013, Pages 1043-1051
  • Robin Poole, Oliver J Kennedy, Paul Roderick: Coffee consumption and health: umbrella review of meta-analyses of multiple health outcomes, 2017;359:j5024
Dietetyk Online - Algorytm | Pakiety dietetyczne
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments