Jarmuż – najzdrowsza zielenina na chłodniejsze wieczory

Sałatki, koktajle, dania z kaszą czy makaronem. Jarmuż to także źródło naszego zdrowia – chroni nas przed przeziębieniem i poważniejszymi chorobami.

Jarmuż na udowodnione działanie obniżające ciśnienie (w badaniu wszystkie osoby, które wypijały sok z jarmużu po 6 tygodniach miały niższe ciśnienie tętnicze krwi), regulujące poziom cholesterolu (obniża poziom frakcji LDL i podnosi poziom dobrego cholesterolu HDL), często także obniżające poziom glukozy (szczególnie istotny u osób chorujących lub narażonych na cukrzycę).

Istotnym składnikiem jarmużu jest także sulforafan, o którym w sieci można znaleźć całe mnóstwo informacji. Sulforafan w badaniach na zwierzętach działał przeciwnowotworowo oraz antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie. Co to znaczy? Słowem mówiąc – chroni nasz organizm przed najgroźniejszymi chorobami takimi, jak cukrzyca, nowotwory, miażdżyca czy wszelkie choroby zwyrodnieniowe.

Jarmuż możemy uznać za najzdrowszą sałatę ze względu także na zawartość witamin i minerałów. Znajdziemy w nim witaminy z grupy B, C, A oraz żelazo, wapń i potas.

W ten prosty sposób zadbajmy o swoje zdrowie, żeby nie chorować – szczególni teraz, kiedy sezon przeziębieniowy zbliża się wielkimi krokami.

Na koniec kilka sposobów na szybkie przyrządzenie jarmużu.

 

SZYBKA SAŁATKA JARMUŻOWA Z ŻURAWINĄ

Składniki:

  • Jarmuż – 3 garści
  • Żurawina suszona – 2 łyżki
  • Parmezan lub inny twardy ser
  • Olej rzepakowy – 1 łyżeczka

Wykonanie:

Jarmuż myjemy i rwiemy na mniejsze części. Na patelni rozgrzewamy olej i wrzucamy kawałki jarmużu. Podsmażamy aż będzie chrupki. Wykładamy na talerz i posypujemy żurawiną i startym serem. To już wszystko. Do dekoracji można użyć tak naprawdę wszystkiego: świeżego szczypiorku, nasion sezamu czy orzechów.

Taka sałatka to idealna propozycja na kolację. U mnie w wersji z bułką grahamką z twarożkiem.

 

KOKTAJL JARMUŻOWY

Składniki:

  • 3 garści jarmużu
  • 1 banan
  • 1 jabłko
  • Liście pokrzywy lub herbata z pokrzywy
  • Sok z cytryny

Wykonanie:

Wszystkie składniki miksujemy. Jeżeli używamy herbaty – warto ją uprzednio schłodzić. Taki koktajl warto zabrać do pracy, szkoły czy na trening.